Richard, Cynthia, Colin en Damian op reis

Dag 7 – Ilhas de Berlenga

Genoeg gelanterfanterd, tijd om weer wat te gaan doen. We gaan tenslotte niet op vakantie om uit te rusten!

We gingen vandaag naar de Ilhas de Berlenga. Dit is een groep kleine eilandjes vlak voor de kust van Portugal, waarvan je het grootste eiland kunt bezoeken. We waren ruim op tijd aanwezig bij de boot, dus konden we nog even rondkijken in de haven.

Om 9.30 vertrok de boot, er stond weinig wind en de zee was kalm, dus was de overtocht prima te doen. Het eerste stuk de haven uit kwam langs een stukje schiereiland met daarop natuurlijk een vuurtoren, een fort en vast en zeker ook nog wel een kerk.

Op de zee hadden we het geluk dolfijnen te spotten.

Het eiland kwam al snel dichterbij en na een dikke 30 minuten stonden we weer op de kant. Zoals zo vaak, zorgden we er voor dat we op pad waren voordat de meute ging lopen. Als speedy gonzalez gingen we dus direct vanuit de haven omhoog. De hartslag ging door het dak en de kuitspieren begonnen te protesteren maar we liepen in een ruig landschap waar het mooi was om rond te kijken.

In no-time waren we bij de eerste bezienswaardigheid, een oud fort. Dit fort lag helaas wel weer beneden, dus moesten we via trappen en paadjes weer afdalen. Het waren 276 treden, plus nog diverse stukken gewoon afdalen op het pad. Dat beloofde wat als we straks weer omhoog moesten.

Beneden aangekomen gingen we het fort in en liepen ook daar even rond om de boel te bezichtigen.

Terwijl de meute de afdaling net had gedaan, begonnen wij aan de klim. Zoals verwacht, was dat een pittige opgave. Af en toe vragen we ons af waarom we dit onszelf allemaal aandoen, en waarom we altijd willen laten zien dat als er 30 minuten voor de klim staat, dat het ook in 15 minuten kan. Dat doen we natuurlijk voor jou! Als lezer van ons blog verdien je het om het allemaal te zien.

Goed, we liepen verder naar het ene uiteinde van het eiland. Onderweg was er van alles te zien, maar wat vooral raar was een een stuk met een soort planten die helemaal vol zaten met kleine slakjes. Alsof ze aan die planten groeiden.

Overigens kwamen we er achter dat de camera verkeerd ingesteld stond sinds na de dolfijnen. Hierdoor waren alle foto’s tot dat punt heel erg donker. Gelukkig konden we sommige foto’s opnieuw maken, maar we sloegen de trip naar beneden naar het fort en weer omhoog maar over in de hoop dat we de foto’s op de computer konden corrigeren.

Vervolgens liepen we naar het andere uiteinde van het eiland, dit pas was was minder gebaand dan het eerste deel, en begon om het leuk te houden weer met een pittig klimmetje.

Boven op een uitkijkpunt over de haven, gingen we even zitten om bij te komen en te lunchen. In de verte konden we het fort zien liggen.

We liepen weer naar beneden, en nog even richting het strandje in de baai bij de haven, waar het inmiddels al een stuk drukker was. Dit hadden we al vanaf boven gezien maar zo van dichtbij zag het er echt super uit. Helaas hadden we geen zwemkleding meegenomen want het water riep ons echt.

We gingen met de boot weer terug, helaas was er nu weinig te beleven. In het hotel aangekomen sprongen we in onze zwemkleding en gooiden we onze bezweette shirts bijna bij het chemisch afval. De rest van de dag gingen we nog even relaxen bij het zwembad.

Aantal stappen vandaag: 13.233

Aantal kilometer vandaag: 9.5

2 gedachten over “Dag 7 – Ilhas de Berlenga”