Richard, Cynthia, Colin en Damian op reis

Dag 5 – Ponte 516, Passadiços do Paiva, Fragas de São Simão en Nazaré

Om 7.15 stonden we de auto al in te laden voor wat een pittige dag beloofde te worden. Vandaag kwamen de bergschoenen er zelfs aan te pas.

De eerste activiteit van vandaag was het oversteken van ’s werelds langste hangbrug, de Ponte 516. Dit is een brug van 516 meter lang (vandaar de naam), die 175 meter boven het water hangt. Om er te komen moesten we onze auto parkeren bij het begin van de Passadiços do Paiva, de Paiva walkways. Deze walkways zijn een pad van in totaal 8 kilometer, langs de rivier waar de Ponte 516 over heen gaat. Om bij de ingang van de brug te komen moet je al een stuk van ongeveer anderhalve kilometer daarvan lopen. Dit was echter niet vlak maar vooral veel trappen omhoog.

Zo vroeg op de ochtend kwamen we dus direct al met onze tong op de schoenen bij de ingang van de brug aan. De brug zag er indrukwekkend uit.

Na het gebruikelijke safety praatje gingen we de brug op naar de overkant en weer terug. Dit was echt wel een belevenis, het uitzicht was prachtig.

Nadat we de brug hadden gedaan, gingen we verder het pad op. Waar we in het begin steil de trappen omhoog gingen, gingen we nu steil de trappen naar beneden. Dat ging een stuk makkelijker. Onderaan gingen de trappen over in houten vlonders langs de bergwand, een stukje boven het water. We liepen door prachtige natuur, langs diverse stroomversnellingen, in totaal 8 kilometer.

Aan het einde pakten we een taxi weer terug naar het begin waar onze auto stond. Moe maar voldaan aten we even onze lunch op een hekje, voordat we weer in de auto stapten om richting Fragas de São Simão te rijden.

Dit is een vallei waar je in een rivier tussen allerlei rotspartijen kan zwemmen. Om er te komen moet je je auto bovenaan parkeren om vervolgens weer met trappen af te dalen. Dat afdalen gingen natuurlijk prima, maar we wisten dat we hier straks ook weer omhoog moesten…

Het riviertje beneden zag er echt lekker uit, er waren ook best veel mensen aan het zwemmen.

Aan de andere kant van de rivier bleek ook weer een pad omhoog, richting Calhas de São Simão. We wisten niet wat dat was, maar nieuwsgierig als we waren, gingen we het pad op. Dat pad was wel erg pittig, zeker de stukken in de volle zon, en het water wat we bij ons hadden ging er ook snel doorheen.

Boven aangekomen bleek het gewoon een dorpje te zijn, niets bijzonders. Het was gewoon het pad voor de lokale bevolking naar het strandje beneden. Die 500 meter klimmen was dus voor joker geweest.

Weer beneden aangekomen, gingen we even langs de rand van het water zitten, met de voeten verlost van de bergschoenen om ze even af te koelen in het water. Dat was echt even nodig.

Wat natuurlijk minder was, was om daarna die bezweette sokken weer aan te moeten doen, en ze weer in die schoenen te proppen.

We staken het water weer over, en begonnen de reis weer omhoog. Helaas hebben we de treden niet geteld maar volgens de fitbit hadden we 109 trappen (×13 treden) in totaal vandaag gelopen.

Helemaal afgeserveerd reden we richting de eindbestemming voor vandaag, Nazaré, een badplaats. Het hotel zat echt op de boulevard. Dit was even lastig met de aankomst, maar verder is het echt super natuurlijk.

We deden onze zwemspullen aan en gingen nog even voor een uurtje naar het strand om bij te komen. Het zeewater was wel aan de koude kant, maar het was toch wel even lekker.

Aantal stappen gelopen vandaag: 26188

Aantal kilometer vandaag: 17.98

2 gedachten over “Dag 5 – Ponte 516, Passadiços do Paiva, Fragas de São Simão en Nazaré”

1. Na al die trappen verwacht ik wel twee super fitte ouders terug te krijgen. Die vallei ziet er wel enorm rustgevend uit hoor.

2. Wat een helden . Petje af dat jullie dit allemaal lopend doen . Overbevolking aan het strand met alle tentjes .