Richard, Cynthia, Colin en Damian op reis

Dag 1 – Porto

Omdat het wel een eeuwigheid geleden leek dat we op vakantie waren, lieten we er geen gras over groeien en was de eerste dag direct niet voor watjes.

De dag begon na weinig uurtjes slaap met een vertrek naar het vliegveld om 3.30. Colin en Damian waren uit bed gerold om even gedag te komen zeggen. Loki snapte er niets van en bleef uiteindelijk maar gewoon liggen slapen.

We waren natuurlijk snel op schiphol en na het achtetlaten van de auto stonden we al snel naast Danny de Munk bij de bagage afgifte. Dat heeft verder niets met onze vakantie te maken maar toch leuk om even te melden.

Helaas ging onze vlucht naar Porto via Lissabon omdat ze daar twee engineers moesten afzetten waardoor we anderhalf later aankwamen in Porto. We hadden verder wel geluk met de koffers dus binnen no-time stonden we bij de shuttle richting de car rentals. Na wat verwarring kwamen we daar eindelijk aan en kregen we onze bolide voor de komende 16 dagen.

Het eerste hotel van de reis was er één in het centrum van Porto. We zaten er zo vanaf het vliegveld bij het hotel al reden we er eerst drie keer langs. We waren er om een uur of 12, dus wat vroeg om in te checken maar de kamer was al klaar dus, konden we de koffers afgooien, even opfrissen en wat luchtigere kleding aan. Daarna konden we op pad.

Zoals gezegd, we zaten midden in het centrum, dus we liepen direct tussen de stapels oude stenen. De eerste straat die we in liepen was een gezellige straat waar we bij het Majestic Cafe even wat gingen eten omdat dat inmiddels al bijna 12 uur geleden was.

Daarna gingen we weer verder op pad. We besloten richting het beginpunt van Linha 1 te lopen, 1 van de 3 ouderwetse trammetjes die hier rond rijdt.  Onderweg kwamen we echt van alles tegen, vooral veel kerken, dat wel. Wat vooral mooi was, al hadden we dat na 15 kerken natuurlijk wel gezien, was dat ze buitenkant van veel oude gebouwen, met tegeltjes bekleden, en dan bij die kerken vaak met een soort Delfts Blauw met daarop allerlei afbeeldingen. Verder natuurlijk standbeelden, monumenten en ornamenten wat de klok slaat. Het leek wel een boek van Dan Brown.

We kwamen ook langs de kathedraal van Porto waar we even zijn gaan binnen kijken. Dit was niet alleen een kathedraal, maar het was ook een klooster geweest. Het stond op een heuvel waardoor je een mooi uitzicht over Porto had, zeker vanaf een van de torens van het gebouw. We gingen daar natuurlijk omhoog. Nou waren het niet zo heel veel treden, maar om dat goed te maken hadden de treden wel een soort van dubbele hoogte. De kuiten, dijen en knieën voelde die treden wel, zeg maar.

Nou is Porto sowieso dus wel erg heuvelachtig, dus de calorietjes die werden wel verbrand. Als je dan ook nog een keer een heel stuk naar beneden verkeerd loopt, en je dus weer rechtsomkeer diezelfde trappetjes omhoog kan, dan zit de stemming er wel in!

Uiteindelijk kwamen we bij het trammetje aan. Er stond een flinke rij dus de tram die er stond moesten we laten gaan maar na 20 minuten wachten in het inmiddels flink brandende zonnetje, konden we met de volgende tram mee.

Lijn 1 gaat langs de rivier tot aan de zeemond. Op de heenweg zaten we aan de stadskant en zaten we eigenlijk vooral tegen muren aan te kijken, maar op de terug weg zaten we mooi aan de rivier kant, met een briesje door de open ramen, lekker te kijken naar het uitzicht.

Weer bij het beginpunt aangekomen was het inmiddels half zeven. We wilden nog even naar de Livraria Lello, een boekwinkel die de inspiratie bron voor Hogwarts schijnt te zijn. Dit was toch op de weg terug naar het hotel dus dat kon nog prima. Helaas bleek dat we niet de enige waren die deze informatie hadden en stond er een rij waar een paard de hik van kreeg. We besloten dit naar morgenochtend door te schuiven in de hoop dat de meeste mensen in hun vakantie niet al te vroeg zullen willen gaan. We zullen zien. We dachten om eventueel nog de Torre dos Clerigos in te gaan maar onze enen zagen het uiteindelijk niet meer zitten.

Vlak bij het hotel liepen we een grill restaurant binnen waar we nog even lekker een prima steak wisten te bemachtigen om daarna in het hotel in elkaar te zakken. We hadden toch zo ongeveer 19000 stappen gelopen vandaag en dat lieten de voeten ons inmiddels goed merken.

Aantal stappen vandaag: 19063

Aantal kilometers vandaag: 13.68

2 gedachten over “Dag 1 – Porto”

1. Veel lopen dus maar dan zie je ook een hoop . Volgende keer de juiste weg kiezen dat scheelt alvast een flink aantal stappen . Het is weer leuk om het zo te volgen .

2. Wat een mooie foto’s! En met al die stappen en trappen verwacht ik 2 top fitte ouders terug te krijgen van vakantie